کهن الگوی دانش آموز و دانشجو ۲ ( student )

موارد زیر نیز تحت عنوان مبحث دانش آموز و دانشجو قابل بررسی می باشد:

شاگرد ، نوآموز (Apprentice)

از کلمه فرانسوی Aprentiz به معنی کسی که یاد می گیرد یا تحت تعلیم قرار داده می شود و آن نیز از کلمه Aprendre می باشد که در اصل به معنای یادگرفتن و تعلیم پذیرفتن است.

پیرو، مرید و شاگرد (Disciple)

مشتق از کلمه لاتین Discipulus به معنی شاگرد ، دانش آموز ، تعلیم گیرنده و آن نیز  مشتق شده از کلمه لاتین  Discere  می باشد که در اصل به معنای یادگرفتن و تعلیم پذیرفتن و دانستن است. پذیرفتن ، شنیدن و گوش دادن ، و آمادگی برای دانستن می باشد.

البته در برخی متون دیگر آن را مشتق شده از ترکیب -Dis  به معنی جدا شده و دور افتاده ، و Capere  به معنای برداشتن ، گرفتن و به دست آوردن و یا نگهداشتن است که اگر دانش آموز را جوینده ای برای یافتن تکه های خود در راستای پیدا کردن خود حقیقی خودش و شکل دادن مسیر زندگی اش همسو با رسالت شخصی اش و منحصر به فرد بودنش و خدایی اش ببینیم ،  تکه های جدا افتاده اش را از طریق ارتباط شاگرد و استادی به دست آورده و از آنِ خود می کند ( در حقیقت ما هیچ چیز را یاد نمی گیریم بلکه فراموش کرده های تمامیت وجودی خود را به یاد آورده و به خود حقیقی عمق درون خودمان متذکر می گردیم ) .

تمرین:

تمرین جهت رشد صفات سازنده دانش آموز و دانشجوی درون:

یک موضوع برای یادگیری انتخاب کنید و روند سفر قهرمانی جهت طی کردن و تجربه دوازده آرک تایپ مطرح شده را مرحله به مرحله در این پروسه برای خود در ذهنتان طراحی کرده و همذات پنداری نموده و پیگیری نمایید . می توانید برای هر آرک تایپ یک کارت یا برگه تهیه کرده و آنچه که در مورد آن برایتان پیش می آید یا به ذهن تان می رسد را یادداشت برداری کنید تا بتوانید فاصله بین ناخودآگاه و خودآگاه تان را در این مقوله خاص بررسی نمایید .

تمرین جهت تعدیل و مدیریت صفات سایه و غیرسازنده دانش آموز و دانشجوی درون:

اگر جزء آن دسته از افراد هستید که تمام اوقات خود را به یادگیری موضوعات مختلف می پردازید و بدون درونی کردن و استفاده از آن ها به سراغ حوزه دیگری برای یادگیری  ، تغییر جهت می دهید و هیچگاه این موضوعات و مطالب را با توجه  به رسالت شخصی و اهداف متعالی زندگیتان بررسی ننموده اید ، یکی از حوزه هایی را که آموخته اید انتخاب نموده و در آن حوزه آنچه را که تعلیم گرفته اید به اجرا درآورید و بدان عمل نماییدو تمریناتی را در همین راستا جهت درونی کردن آن در نظر بگیرید و یادگیری موضوع جدید دیگری را تا اتمام این تمرین به تعویق بیندازید. برای مثال در حوزه آموزش زبان انگلیسی می توانید تمرین هایی از قبیل نوشتن یک مقاله به زبان انگلیسی ، توانایی مکالمه با یک شخص انگلیسی زبان ، گذراندن آزمون مربوطه ، فهمیدن یک فیلم یا حل جدول متقاطع به این زبان و حتی تمریناتی ساده تر مانند جمله سازی ، یادگیری لغات ، پیشرفت شنیداری یا دیکته صحیح کلمات ، بهبود لهجه و غیره را برای خود برنامه ریزی نمایید.

اگرجزء آن دسته از افراد هستید که، وقت و درآمد خود را صرف یادگیری علوم ویرانگر و یا استفاده از آنچه آموخته اید جهت ایجاد اصطکاک در جهان هستی می کنید ، دلایل خود را جهت یادگیری و استفاده از دانسته های خود بدین شیوه ، و بهایی که بابت رسیدن به هر کدام از آن ها می پردازید و آن چه را که در قبال آن به دست می آورید یادداشت کرده و ارزیابی نمایید ، که این مسیر شما را به کجا خواهد برد و مثلاً در سال های آتی چه سود و ثمره ای در زندگی شما به جا خواهد گذاشت و حس احساس اصیل و حقیقی اعماق وجودتان را در این مورد و همچنین قصد پنهانتان از این گونه بودن را بررسی و مرور نمایید و در این حالت آن را با خود حقیقی عمق درونتان متناظر نموده و مغایرت یابی نمایید ، آیا باز تمایل به ادامه این راه و یا مسیر دارید ؟ آگر پاسخ منفی است که رها گردیده و در این زمینه به آگاهی رسیده اید و اگر پاسخ مثبت است عقده و گره و مسئله ای که این تمایل بر آن استوار می باشد را تحلیل نموده و با آن همراه شده و به طریق و راه و روش دیگری آگاهانه و انتخابگرانه به آن انرژی داده و توجه نمایید .


نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)