کهن الگوی دانش آموز و دانشجو ۱ ( student )





١- توضیح کارت:

دانش آموز به صورت درخت تصویر شده ، که از نماد های آنیما است و پذیرا بودن آنیما در زمان یادگیری را یادآوری می کند و اینکه درخت همیشه می تواند پربار و پربارتر شود و حد و حدودی برای یادگیری و کسب آگاهی وجود ندارد. بعد ازخوندن کتاب ها، آگاهی ها تبدیل به میوه های همون درخت و ثمره اون شدن ، که ترکیبی از آگاهی ورودی و خود یادگیرنده است که محصول این درخت رو منحصر بفرد می کند . و درختان کهن سال که معمولاَ پربارتر هستند و تنه شان حجیم تر و محکم تر می باشد(آنقدر سرد و گرم چشیده روزگارند که پایه های شان سفت و محکم و استوار گشته و به هر بادی نمی لرزد و با هر طوفانی نمی افتد)، از ثمره و میوه خود که همان آگاهی است هنگامی که رسیده و خوردنی شد، بین رهگذران پخش می کنند. مانند درختی که میوه هایش که می رسند از شاخه ها کنده می شوند و به زمین می افتند و رهگذران بدین صورت تغذیه و اطعام می گردند. می گویند زکات علم، آموزش است. و اینگونه استاد و شاگرد در هم حل می شوند و یکی می گردند و دانش آموز تعلیم دهنده می شود.

 

رویکرد نور و آگاهانه و در مسیر سازنده :

فروتنی داشتن نسبت به عالمان و وفاداری نسبت به آموختن دانش

بازبودن و پذیرا بودن به یادگیری مادام العمر و در تمام مدت

صفات سایه و رویکرد غیر سازنده و ناآگاهانه :

غرور و تکبر در هنگام یادگیری و نیز در زمان دانستن آن علم و همچنین به دنبال یادگیری و آموختن علوم ویرانگر و منجر به ایجاد اصطکاک در جهان هستی و نابود گری .

عدم تمایل در عمل به دانش (عالم بی عمل) و تبدیل به آگاهی نشدن دانسته ها و معلومات و صرفآ ذخیره و حمل آنها .


٢- ریشه یابی کلمه:

دانش آموز ، دانش جو ، شاگرد :

مشتق از کلمه لاتین Studens و آن نیز  مشتق شده از کلمه Studere میباشد که در اصل به معنای خواسته و مشتاق چیزی بودن و مشغول و یا سرشار و مملو از چیزی بودن ، مشخصآ شوق و ذوق و اشتیاق چیزی را در سر داشتن ( آنچنانکه می توان طلبه ای را به عنوان کسی که مشخصآ به موضوعی خاص علاقه مند به دانستن آن است بر شمرد .)


٣- تحلیل سفرقهرمانی:

دانش آموز به صورت آنیمایی آمادگی برای یادگیری پیدا می کند ، یعنی اینکه آنیمای  فعال در درون اوست که او را آماده پذیرش و اعتماد به استادش می نماید ،  ولی موضوع یادگیری و حد و حدود و محدوده آن به صورت آنیموسی اتفاق افتاده و آنیموس درون اوست که این محدوده را مشخص  می کند  ،  تا در این چارچوب آگاهی مربوطه تماماً جاری شود و نقل و انتقالات مربوط به پروسه و روند تعلیم و تعلم اتفاق بیافتد .

کهن الگوی دانش آموز می تواند مقدار زیادی کهن الگوی معصوم را در درون خود فعال داشته باشد و یا اینکه مقدار زیادی از جزئیات و قسمتهای مربوط به این کهن الگو با کهن الگوی معصوم همپوشانی و مشابهت داشته باشد.

او مقداری هم آنیموس مورد نیاز دارد که قسمت اعظم این آنیموس با کهن الگوی یتیم و جنگجو و جوینده همخوانی و هم پوشانی و مشابهت دارد گاهی اوقات هم آنچه که فرا می گیرد و استاد و حد و حدود و اندازه و نوع آن توسط نا خود آگاه وی یعنی از جایگاه هیچ مطلق وجودش ، فرا خوان می گردد و یا اینکه کهن الگوی جوینده فعال باشد که بر اساس انتخاب اش بعد از جستجو در موضاعات مختلف حال برای یادگیری وارد این حیطه گردیده است که مسلماً برای یادگیری باید ابتدا خود را خالی کند و این روند با استفاده از کهن الگوی معصوم امکانپذیر است .


روند سر قهرمانی و  دوازده آرک تایپ مربوط به آن در مورد دانش آموختن به اینگونه صورت گرفته و شکل می پذیرد :

معصوم : ابتدا نمی داند چه می خواهد،  احتمالآ ناخودآگاه اش یک حوزه ای را همسو با مسیر رشدش انتخاب می کند و شخص را با آن بعد ، ضعف و یا کاستی های  وجودش ، همراه نموده و آنها را بی رحمانه به او می نما یاند .

یتیم : شخص پس از همراه شدن با آن موضوع ،  یتیم می شود و انحراف معیار  خود را با دیدن درد و ضعف و کاستی  وجودش و فاصله آن تا بی دردی  و کمال و بی نقصی و تفاوت این دو را شناخته و تمیز می دهد .

جنگجو : برای رسیدن به آن موضوع و رسیدن به کمال و برای کشف  و مشخص نمودن تمام مرزهایش در این راستا ،  هدفگذاری می کند و مسیر را جهت حرکتش ترسیم می نماید و هر آنچه که میباستی با آموختنش به کما برسد را به شکل کلی برای او مشخص می نماید .

حامی : نیازهای شخص را جهت ادامه راه آموختن بررسی می کند و او را  در این راه حمایت می نماید.

جوینده : برای رسیدن به موضوع ،  و آگاه شدن به تمامی جوانب آن ، کل حیطه های اطرافش را بررسی و تا میزان  تعیین شده در یتیم و مسیر مشخص شده در جنگجو را همپوشانی کند و بهترین حوزه را انتخاب می کند .

نابودگر : پس از اینکه جوینده حوزه همگرا با رسالت شخصی و هدف از آفرینش شخص را مشخص می کند ، انرژی فعال کهن الگوی نابودگر در درون شخص باعث می گردد تا اضافات و شاخه و برگهای اضافی مسیر حذف گردیده و او متمرکز تر از قبل به طی طریقش ادامه دهد .

عاشق : موضوع تمام فکر و ذکر شخص می شود و عاشقانه برای حرکت در مسیر آماده می شود به صورتی که انگار غیر از این موضوع هیچ مطلب دیگری وجود ندارد .

آفرینشگر : حرکت شروع می شود و مسیر جهت حرکت آفریده می شود و خلاقیت و نوآوری و خروج از روال عادی و نرمال تا کنون برای راه آموختن و موضوع آموختن و استاد آموختن به او می نمایاند .

فرمانروا : رهبری و ریاست و مدیریت تمامی  حوزه ها را جهت رسیدن به هدف بر عهده می گیرد و یکپارچه در راستای آن گام برمی دارد و هماهنگ با سه کهن الگوی بعدی تا رسیدن به غایت یادگیری در این راستا گام بر می دارد .

جادوگر : درست می بیند و درست می نامد یعنی آنچه که تمایل به دانستن و فرا گرفتن و آگاه شدن به آن را  دارد ، با انحراف معیار و مغایرت بسیار کمتری دیده و آنچه می خواهد را درست تر نامگذاری کرده و به جهان هستی اعلام می نماید .

فرزانه : آنچه که میداند و فراگرفته را تبدیل به آگاهی نموده و درس همه آموخته هاش را در راستای رسالت شخصی و هدف از آفرینشش به کار گرفته و مقتدرانه ادامه مسیر می دهد .

دلقک : آنچه که به آن آگاه گردیده را ورای عناوین و مطالب و سر فصل و جزئیات و مطالب و کلمات درونی کرده و به عنوان خزئی از وجودش با آنها روزگار میگذراند و آزاد و یله و رها از مقام و عنوان و مدرک و هر آنچه مربوط به ظواهر دانستن است از آگاهیش در راستای رهایی و آزادانه زیستنش بهره می برد .


دوباره به معصوم و معصومیت بر می گردد و این بار معصومیتی آگاهانه تر از معصومیت ناآگاهانه قبلی  ، حال برای یادگیری خالی شده است و اکنون می داند که دقیقاً چه می خواهد و با آگاهی جهت یادگیری مطلبی که در مرحله قبل تمام زوایای آن شناسایی شده است به تدریج گام برمی دارد.


البته این روند از ابتدای زندگی فرض گردیده است که در ابتدا برای کشف مسیر اصلی خود گام بر می دارد و پس از آن مرحله به مرحله با طی سفرهای قهرمانی جهت دستیابی به اهداف ظریفتر و متمرکز تر و دقیق تر  در مسیر ، حرکت می کند و این روند تا شناخت کامل شخص از تمام زوایای وجودش ادامه دارد که به دلیل عظمت و پیچیدگی این روند تا بینهایت ادامه دارد .

 


نظرات کاربران :
  1. خاطره گفت:

    عالیه،من نمی دونم چرا همش میخورم!!(کتک) ،خوب از اول بالای مطلب بنویسید یتیم شوید 😉 ما که خودمون میایم جلو بخوریم…اما کتکش خیلی می چسبه! ممممممننننون،هستم برای تمرین و آگاهی شدنش

  2. خاطره گفت:

    این کهن الگو برای من تمرین عالیه برای اینکه در لحظه آنیما و آنیموس وسفر قهرمانی را با هم مشاهده کنم .ممنون

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)